fbpx

Daniel Danilović: "Bolje tri puta C200 nego jedna Portra"

Amater čiji je najčešći odabir niskobudžetni kolor negativ film

Zaljubljenici u klasičnu (analognu) fotografiju imaju mnogo zajeničkih crta, ali uvek postoji „ono nešto“ što pojedinca izdvaja od drugih: neko voli kompaktne fotoaparate, neko voli samo srednji ili veliki format, neko je korisnik samo Nikon, Canon, Minolta fotoaparata, drugi vole teleobjektive, neko se posvetio makrofotografiji… U kontaktu sa brojnim ljudima, jedan od njih se izdvojio i posvetio svoje vreme za ovaj kratki blog-intervju.

Daniel Danilović je programer koji živi i radi u Novom Sadu. U slobodno vreme vozi bicikl i „škljoca“. I to dosta škljoca! Samo, ne kao ostali – on sam adaptira objektive i u većini slučajeva koristi kolor negativ film. Danielu je lako da prebroji svoje fotoaparate – ima ih svega nekoliko. Kada su u pitanju objektivi i negativi, priča je pomalo drugačija i sledi u nastavku…

1. Kada si počeo da se baviš klasičnom fotografijom i kako je došlo do interesovanja za adaptiranje objektiva?

Aktivno se bavim klasičnom fotografijom nekih 5 do 6 godina. U bavljenje fotografijom ne računam škljocanja od malena, kada to nisam razumeo dobro i dummy digital eru, koja je takođe doprinela da se pripitomi želja za eksperimentom, razvije stil, savlada tehnika i tako dalje….

2. Gde si naučio kako da adaptiraš objektive? Koliko ti je vremena trebalo?

Sam sam naučio, eksperimentom i dedukcijom, a i uz pomoć tada malobrojnih zapisa sa YouTube-a (postavljanje adaptera na Heliosa ne spada u ovu temu). Da bi shvatio kako nešto radi, rastaviš ga, pa ako ga ne sastaviš, imaš donora delova. Za par meseci sam otkrio sve izvore repromaterijala (a najbolji je Najlon pijaca, Novi Sad) kao i alternative za delove koje nisam mogao nabaviti (zaptivne gume, trake raznih namena i slično).

3. Koliko je vremena potrebno da se objektiv adaptira?

Zavisi od samog objektiva, koja mu je žižna daljina, koji tip objektiva je, da li je potrebno modifikovati sam objektiv ili je samo izrada adaptera za montiranje rešenje. Nekim objektivima je potrebno modifikovati telo da bi se žižna daljina prilagodila i dobio beskonačni fokus, dok na primer, neki kojima je nemoguće to izvesti mogu i dalje da posluže za apstraktnu close-up i macro fotografiju.

4. Koliko objektiva trenutno broji tvoja kolekcija? Gde ih čuvaš? Šta tvoja supruga misli o tolikoj kolekciji?

Kolekcija broji puno, pomalo me i strah da prebrojim. Trenutno ih čuvam na alternativnim mestima pošto smo u novom stanu i još uvek nosivost zidova nije utvrđena, a supruga bi veoma volela da se iselim iz visećeg dela kuhinje.

5. Koji ti je omiljeni objektiv? Ili ih imaš više?

Nemam omiljeni, biram objektive zavisno od toga šta bih voleo da usikam, kakvi su uslovi i mogućnosti, ali bih mogao izdvojiti par koje uživam da koristim:

      • MC 3M 5CA – 500mm f8 katadioptrički
      • Vivtar 70-210 S1
      • CZJ Flektogon 20mm f2, ali to je jedan od onih koji ne idu često napolje
      • Meyer Optic Goerlic Diaplan 140/4.5 adaptiran
      • Leitz Vetzlar (više komada) projekcioni, adaptirani

Generalno, volim da koristim različite da bih dobio različite rezultate tako da u suštini ovo su neki koje volim, ali ne i omiljeni. Topcone na primer obožavam, ali ne šetam često.

6. Tvoj najčešći odabir filma je niskobudžetni Fuji C200. Koje je tvoje mišljenje o njemu?

Što više ponavljaš neku akciju bićeš bolji u njoj – osnova bilo kog treninga je repeticija. C200 jeste niskobudžetni, ali je daleko od lošeg. Bolje tri puta C200 nego jedna Portra („Brena je Brena, al’ 3x je 3x“).

7. Zašto si izabrao film, posebno kolor film, u doba digitalne fotografije? Šta ga to čini posebnim?

Nisam profesionalac, a ni tech geak da jurim stalno novu opremu ili da brinem kada ce izaći neki novi komad hardware-a, a moj postati outdated. Film ima drugačija pravila i postavlja drugačije uslove u samom startu, jer imaš fiksni ISO pa od njega zavisi koji komad hardware-a (optike) ćes koristiti u zavisnosti od onog što zelis da uslikaš. Ali najbitnije je broj 36, na filmu imaš samo 36 ili 24 frejma i bezbroj mogućnosti da dobro razmisliš. Procenat dobrih fotografija mi je bitniji nego gomila nikad pregledanih digitlnih.

8. Koliko mesečno trošiš kolor filma (ako nije tajna)?

Zavisi od slobodnog vremena, 5-15 bih rekao.

9. Šta misliš o kvalitetu skeniranih fotografija kod nas?

Ocena 10! Veoma precizan i pedantan sken, ali i realan odnos cena/kvalitet.

10. Šta bi poručio početnicima koje tek počćinje da zanima film?

Ne birati previše, 1 aparat i 3 objektiva je sasvim dovoljno za uživanje. Ja i dalje najviše volim Praktica IV i Pentacon 50/1.8 kombinaciju.

Danielu se zahvaljujemo na izdvojenom vremenu, a Vas pozivamo da lepo prolećno vreme koristite za kolor negativ film.